Spis treści
Wrześniowy wzrost jest trzecim z rzędu, co może wskazywać na coraz wyższą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 780 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym. Łącznie po trzech kwartałach bieżącego roku import wyniósł 594 923 sztuk, o zaledwie 192 szt. mniej w porównaniu do ubiegłego roku (-0,03%). Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 544 683 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują minimalny wzrost o 0,2% (różnica 1 351 szt.). Tegoroczny import samochodów użytkowych - 50 240 sztuk - jest o 3,0% mniejszy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 10 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski
- Niemcy 312 736 szt. (-2,8%)
- Francja 70 143 szt. (-7,5%)
- Belgia 41 710 szt. (8,7%)
- Stany Zjednoczone 32 878 szt. (13,6%)
- Holandia 32 089 szt. (6,5%)
- Szwecja 18 270 szt. (33,4%)
- Włochy 16 307 szt. (-4,2%)
- Dania 14 656 szt. (9,8%)
- Austria 14 647 szt. (-6,5%)
- Szwajcaria 14 085 szt. (-4,0%)
- Norwegia 4 676 szt. (36,2%)
- Kanada 3 750 szt. (-3,8%)
- Czechy 3 160 szt. (20,9%)
- Wielka Brytania 2 832 szt. (-10,8%)
- Finlandia 2 401 szt. (22,4%)
- Luksemburg 2 140 szt. (-2,4%)
- Hiszpania 1 638 szt. (-10,4%)
- Litwa- 1 200 szt. (57,1%)
- Japonia- 1 085 szt. (2,8%)
- Słowacja 749 szt. (20,2%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie, które są w czołówce krajów z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+36,2%), Szwecja (+33,4%), czy Finlandia (+22,4%).
TOP 15 importowanych marek w 2023 roku
- Volkswagen
55 486 - Ford
52 806 - Opel
51 326 - Audi
46 819 - BMW
34 608 - Renault
27 966 - Peugeot
27 214 - Mercedes
24 048 - Citroen
21 561 - Toyota
20 587 - Hyundai
20 403 - Volvo
18 127 - Kia
15 834 - Skoda
15 324 - Nissan
14 975
Ranking TOP15 importowanych modeli w 2023 roku
- A4
15 709 - Astra
15 313 - Golf
15 303 - 3
11 758 - Focus
10 768 - A3
10 163 - Corsa
9 268 - Passat
8 966 - Fiesta
8 726 - Polo
7 818 - A6
7 804 - Mondeo
7 496 - Qashqai
7 420 - 5
7 141 - Insignia
6 529
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?